(Disclaimer: Ez leginkább egy rakás íratlan szabály és megfigyelés összeírva. Néhány jótanács, általam alapvetőnek tartott dolog, és ilyenek. Ha netán van hozzáfűznivaló, nyugodtan jöhet kommentben, érdekel a véleményetek.)
Miért jó nekem kommentelni?
Meg csillagokat osztani? Neked csak közvetve lesz jó, a fejlesztőnek viszont kell a feedback, kell a visszajelzés. Főleg a kisebb, esetleg amatőr fejlesztőkre igaz, hogy a Marketes kommentek és osztályzás adja nekik a legnagyobb, legpontosabb képet arról, hogy éppen jó irányba haladnak-e a fejlesztéssel, vagy sem. Plusz valószínűleg simogatja mindenkinek az egóját kissé, ha azt látja, hogy tetszik a népnek, amit csinál, hálásak érte, elismerik a munkáját. Az elmélet így nézne ki: a fejlesztő fejleszt, elérhetővé teszi a munkája gyümölcsét a Marketen, a user pedig kipróbálja, értékeli. Utána lehet a visszajelzések alapján hibát javítani, ha pedig hiba nincs, akkor jöhet új feature: kezdődik előröl a kör.
A kiábrándító valóság
Na, a realitás rideg és kegyetlen talaján ez aztán marhára nem így néz ki. És bizony nem éppen a fejlesztő tehet róla. Mert ő fejleszt, az addig rendben is van. A userek döntő többsége nemes egyszerűséggel magasról tesz arra, hogy ő értékelje az alkalmazást, vagy kommenteljen róla. Ha az alkalmazás kifogástalanul működik, gyors, tökéletes szinte minden szempontból, akkor egyszerűen a többség magasról tesz az értékelésre, kommentelésre. Érdekes módon egyből mindenki képes megragadni a virtuális tollat, amint valami nem stimmel, vagy hiányol egy funkciót, netán az éppen aktuális frissítés nem tetszik neki.
Mit csináljunk?
Egyrészről szépen határozd el, hogy néha, amikor van egy feles tíz perced, végig mész a Marketben az alkalmazásokon, és ha még eddig nem tetted, akkor értékeld őket, urambocsá írsz a fejlesztőnek egy köszönömöt, ha tetszik az alkalmazás. Sőt. Ez utóbbi kifejezetten ajánlott lépés, pláne az indie, kisebb fejlesztők appjainál. Ugyanis ha csak az elégedetlenkedő, ezdeszar, egybőltöröltem és ehhez hasonló kommentekkel lesz teli az adott alkalmazás Market oldala, akkor valószínűleg a fejlesztő előbb vagy utóbb fogja magát, és beint a tömegnek: ezt nektek, hálátlan banda. Pláne, ha az adott alkalamzás még ingyenes is. Egyszerűen érthetetlen a legtöbb kommentelő hozzáállása az android Marketen, nem csak a magyar usereké: itthonról ugye (trükközés nélkül) csak az ingyenes alkalmazások érhetőek el. Ezzel nem vagyunk egyedül, sok más ország jár hasonló cipőben, van ilyen. De amit a magyar alkalmazásoknál művelnek a magyar felhasználók, hát az valami kegyetlen.
A nagy magyar valóság
Jó példa az iwiw android alkalmazás: én kissé lehúztam a grafikai... mondjuk ki, a rondasága miatt és mert hiányoltam több funkciót is, de összességében egy egészen korrektül összerakott app. Az android Market szerint valahol 5 és 10 ezer között van az iwiw app felhasználóinak száma. Ebből 222 ember vette a fáradtságot, hogy értékelje is az alkalmazást. Ez még legjobb esetben is csak a userek 4,4%-a. Rosszabb esetben pedig olyan 2,2%, szerintem az igazság valahol félúton van a kettő között. A kommentek száma 38 darab, ez legjobb esetben is csak 0,76%. Vagyis kevesebb, mint minden századik felhasználó ír kommentet. Aucs.
Lássuk a kommentek megoszlását: ez egyéni értékelés, de amennyire néztem, volt 12 darab elégedett komment, és 24 rinyálás / panaszkodás / szarozás (+kettő semleges). Öt darab olyan komment van, amire rá lehet fogni, hogy mintha legalább körülírva szerepelne benne a "köszönöm" szó. Számoljam ki a százalékot?
Az időkép alkalmazásánál egy kicsivel jobb a helyzet, (pedig maga az app bőven rosszabb, mint az iwiw) de azért az arányok itt is hasonlóan elszomorítóak. Érzésre kicsit több a köszönöm és a pozitív hangvételű hozzászólás, meg talán a normális hangvételű kritika (az iwiw appnál volt pár fos, szar, szardeúgyisfészbúkozok jellegű hozzászólás), de azért itt sem rózsás a helyzet.
A Cirka meglepően jól áll, legalábbis ami a kommentek hangvételét illeti. Csak pozitív, sok csillagos értékelést láttam, ehhez gondolom nagyban hozzájárul az is, hogy minőségi az app. Szépséghibája a dolognak, hogy az 1000-5000 felhasználóból összesen kemény tíz darab vette a fáradtságot, hogy kommenteljen. 63 döntött úgy, hogy csillagozni fog. Mellesleg öt csillagon áll a Cirka, ezúton is gratula a fejlesztőknek.
Mit csináljunk máshogy?
Azt már fent írtam, hogy mit kellene tenni: értékelj, kommentelj, s a haza fényre derül. De meg van ám ennek is a trükkje, nem elég csak kommentelni. Szóval hogyan kommenteljünk?
Ha tetszik az app
Ilyenkor illene értékelni, sőt kommentelni is ugye. Ha tényleg tetszik, vágj oda egy köszönömöt! Pláne ha ingyen és bérmentve kapod, mert ugye oké, hogy hozzád ingyen jut el, de attól azért még valaki dolgozott vele, jellemzően nem keveset, valószínűleg nem is volt egyszerű. Ha már pénzt nem kér érte, egy köszönömöt legalább szúrjunk oda, elvégre tetszett az app, nem? Jelezd a fejlesztő felé, neki is jobb lesz, és hosszú távon neked is.
Ha tetszik az app, de valami kínja van, pl. bugzik, vagy szerinted kimaradt, hiányzik, nem jó egy feature, akkor is van követendő etikett: először is, a köszönöm szó itt se árt. Sőt, igazából sehol nem árt. Másodszor, ha bugot találsz, írd le a telefon pontos típusát, az operációs rendszert, és hogy mit csinál az app, mikor belefutsz a bugba. Ha custom ROM van a telefonodon, akkor előbb kérdezz rá egy hasonló telefonnal rendelkező kollégánál, vagy (ha teheted) próbáld ki egy másik ROMmal is, hogy véletlenül nem-e ott van a bibi. Ha ilyen jellegű kommentet írsz, azt tedd lehetőleg normális hangnemben, kerülve az ürülék szó bármilyen szinonimáját. Máris jóval nagyobb eséllyel kerül meghallgatásra az óhajod, sóhajod, jóval nagyobb eséllyel javítják a bugot. Örül a felhasználó, és örül a fejlesztő is.
Ha nem tetszik az app
Érdekes módon sokkal több az elégedetlenkedő kommentelő: a user mindig hangosabb, amikor valami kínja van. Szóval, ha csak natúr nem tetszett az alkalmazás, mert neked nem hasznos, attól még nem kell lehúzni. Ha amúgy funkcióját és a megvalósítás színvonalát tekintve jó az app, ne tántorítsuk már el szegény fejlesztőt!
Ha nem tetszik az app, mert ronda, mert nem elég gyors, mert kifagy, mert nem úgy működik, ahogy te elvárod, mert bármi, az még szintén nem indokolja se a paraszt hangvételű kommentet, se a fos, szar, hulladék, gány, satöbbi szavak indokolatlan, horribilis mennyiségben történő alkalmazását.
Lehet normális stílusban is leírni, hogy mi nem tetszik, sőt mondok még durvábbat, ha ez nem megy, akkor talán mellőzni kéne a kommentelést ilyen esetben. Abszolút senki nem lesz azzal előrébb, ha te beírod egy apphoz a Marketre, hogy "ez szar". Értem én, szerinted szar, de akkor írd már le, hogy miért, különben mégis mi alapján javítsa ki a szerencsétlen fejlesztő? Ha már ingyen alánk tesznek egy alkalmazást, és még bajod is van vele, legalább írd le, hogy konkrétan mi nem tetszett. És lehetőleg ne azt írd le, hogy "szar a kommentelés", hanem azt, hogy miért szar. És máris tettél valamit az android platform jövőjéért, nyugodtan dőlhetsz hátra, ma is megmenekült a világ.
És amit abszolút kerüljünk, az a fejlesztő "zsarolása". Láttam már sok olyan kommentet, hogy leveszi a user az értékelést egy csillagra, és ír valami olyat, hogy "amíg nem javítasz ki xy dolgot, addig egy csillag". Ha fejlesztő lennék, valószínűleg akartlanul is a számra venném a kedves kommentelő anyukáját. A többség ráadásul ezt sikeresen valamilyen új feature esetében alkalmazza. ergo jobb esetben is csak porszem van a sivatagban, a többségnek nyilván bejön az új fejlesztés. Még talán lenne esélyed, ha normális stílusban írtad volna le, hogy mit szeretnél. De ezzel zsarolás dologgal egyszerűen esélytelen, abszolút unszimpatikus és baromság, komolyan. Arról nem beszélve, hogy pláne ingyenes appoknál azért jó vastag bőr kell az ilyesmihez.
Végszó
Mert sokkal hosszabb lett a cikk, (már megint) mint terveztem. Nyilván nem csak a magyar usereket kell megtéríteni az android Marketen, értem én. De mivel magyar blog lennénk, én csak őket tudom jobb belátásra bírni. Szóval menjetek és csillagozzatok, kommenteljetek, nyilvánítsatok véleményt.
(Sőt, vélemény jöhet hozzánk is komment formájában, de lehetőleg csak a cikkel vagy saját Marketes tapasztalatokkal kapcsolatban.)