Illik, nem illik? Az íratlan Market etikett

2011.02.02. 14:00 // Írta: Deino

(Disclaimer: Ez leginkább egy rakás íratlan szabály és megfigyelés összeírva. Néhány jótanács, általam alapvetőnek tartott dolog, és ilyenek. Ha netán van hozzáfűznivaló, nyugodtan jöhet kommentben, érdekel a véleményetek.)

Miért jó nekem kommentelni?

Meg csillagokat osztani? Neked csak közvetve lesz jó, a fejlesztőnek viszont kell a feedback, kell a visszajelzés. Főleg a kisebb, esetleg amatőr fejlesztőkre igaz, hogy a Marketes kommentek és osztályzás adja nekik a legnagyobb, legpontosabb képet arról, hogy éppen jó irányba haladnak-e a fejlesztéssel, vagy sem. Plusz valószínűleg simogatja mindenkinek az egóját kissé, ha azt látja, hogy tetszik a népnek, amit csinál, hálásak érte, elismerik a munkáját. Az elmélet így nézne ki: a fejlesztő fejleszt, elérhetővé teszi a munkája gyümölcsét a Marketen, a user pedig kipróbálja, értékeli. Utána lehet a visszajelzések alapján hibát javítani, ha pedig hiba nincs, akkor jöhet új feature: kezdődik előröl a kör.

A kiábrándító valóság

Na, a realitás rideg és kegyetlen talaján ez aztán marhára nem így néz ki. És bizony nem éppen a fejlesztő tehet róla. Mert ő fejleszt, az addig rendben is van. A userek döntő többsége nemes egyszerűséggel magasról tesz arra, hogy ő értékelje az alkalmazást, vagy kommenteljen róla. Ha az alkalmazás kifogástalanul működik, gyors, tökéletes szinte minden szempontból, akkor egyszerűen a többség magasról tesz az értékelésre, kommentelésre.  Érdekes módon egyből mindenki képes megragadni a virtuális tollat, amint valami nem stimmel, vagy hiányol egy funkciót, netán az éppen aktuális frissítés nem tetszik neki.

Mit csináljunk?

Egyrészről szépen határozd el, hogy néha, amikor van egy feles tíz perced, végig mész a Marketben az alkalmazásokon, és ha még eddig nem tetted, akkor értékeld őket, urambocsá írsz a fejlesztőnek egy köszönömöt, ha tetszik az alkalmazás. Sőt. Ez utóbbi kifejezetten ajánlott lépés, pláne az indie, kisebb fejlesztők appjainál. Ugyanis ha csak az elégedetlenkedő, ezdeszar, egybőltöröltem és ehhez hasonló kommentekkel lesz teli az adott alkalmazás Market oldala, akkor valószínűleg a fejlesztő előbb vagy utóbb fogja magát, és beint a tömegnek: ezt nektek, hálátlan banda. Pláne, ha az adott alkalamzás még ingyenes is. Egyszerűen érthetetlen a legtöbb kommentelő hozzáállása az android Marketen, nem csak a magyar usereké: itthonról ugye (trükközés nélkül) csak az ingyenes alkalmazások érhetőek el. Ezzel nem vagyunk egyedül, sok más ország jár hasonló cipőben, van ilyen. De amit a magyar alkalmazásoknál művelnek a magyar felhasználók, hát az valami kegyetlen.

A nagy magyar valóság

 

Jó példa az iwiw android alkalmazás: én kissé lehúztam a grafikai... mondjuk ki, a rondasága miatt és mert hiányoltam több funkciót is, de összességében egy egészen korrektül összerakott app. Az android Market szerint valahol 5 és 10 ezer között van az iwiw app felhasználóinak száma. Ebből 222 ember vette a fáradtságot, hogy értékelje is az alkalmazást. Ez még legjobb esetben is csak a userek 4,4%-a. Rosszabb esetben pedig olyan 2,2%, szerintem az igazság valahol félúton van a kettő között. A kommentek száma 38 darab, ez legjobb esetben is csak 0,76%. Vagyis kevesebb, mint minden századik felhasználó ír kommentet. Aucs.

Lássuk a kommentek megoszlását: ez egyéni értékelés, de amennyire néztem, volt 12 darab elégedett komment, és 24 rinyálás / panaszkodás / szarozás (+kettő semleges). Öt darab olyan komment van, amire rá lehet fogni, hogy mintha legalább körülírva szerepelne benne a "köszönöm" szó. Számoljam ki a százalékot?

Az időkép alkalmazásánál egy kicsivel jobb a helyzet, (pedig maga az app bőven rosszabb, mint az iwiw) de azért az arányok itt is hasonlóan elszomorítóak. Érzésre kicsit több a köszönöm és a pozitív hangvételű hozzászólás, meg talán a normális hangvételű kritika (az iwiw appnál volt pár fos, szar, szardeúgyisfészbúkozok jellegű hozzászólás), de azért itt sem rózsás a helyzet.

A Cirka meglepően jól áll, legalábbis ami a kommentek hangvételét illeti. Csak pozitív, sok csillagos értékelést láttam, ehhez gondolom nagyban hozzájárul az is, hogy minőségi az app. Szépséghibája a dolognak, hogy az 1000-5000 felhasználóból összesen kemény tíz darab vette a fáradtságot, hogy kommenteljen. 63 döntött úgy, hogy csillagozni fog. Mellesleg öt csillagon áll a Cirka, ezúton is gratula a fejlesztőknek.

Mit csináljunk máshogy?

Azt már fent írtam, hogy mit kellene tenni: értékelj, kommentelj, s a haza fényre derül. De meg van ám ennek is a trükkje, nem elég csak kommentelni. Szóval hogyan kommenteljünk?

Ha tetszik az app

Ilyenkor illene értékelni, sőt kommentelni is ugye. Ha tényleg tetszik, vágj oda egy köszönömöt! Pláne ha ingyen és bérmentve kapod, mert ugye oké, hogy hozzád ingyen jut el, de attól azért még valaki dolgozott vele, jellemzően nem keveset, valószínűleg nem is volt egyszerű. Ha már pénzt nem kér érte, egy köszönömöt legalább szúrjunk oda, elvégre tetszett az app, nem? Jelezd a fejlesztő felé, neki is jobb lesz, és hosszú távon neked is.

Ha tetszik az app, de valami kínja van, pl. bugzik, vagy szerinted kimaradt, hiányzik, nem jó egy feature, akkor is van követendő etikett: először is, a köszönöm szó itt se árt. Sőt, igazából sehol nem árt. Másodszor, ha bugot találsz, írd le a telefon pontos típusát, az operációs rendszert, és hogy mit csinál az app, mikor belefutsz a bugba. Ha custom ROM van a telefonodon, akkor előbb kérdezz rá egy hasonló telefonnal rendelkező kollégánál, vagy (ha teheted) próbáld ki egy másik ROMmal is, hogy véletlenül nem-e ott van a bibi. Ha ilyen jellegű kommentet írsz, azt tedd lehetőleg normális hangnemben, kerülve az ürülék szó bármilyen szinonimáját. Máris jóval nagyobb eséllyel kerül meghallgatásra az óhajod, sóhajod, jóval nagyobb eséllyel javítják a bugot. Örül a felhasználó, és örül a fejlesztő is.

Ha nem tetszik az app

Érdekes módon sokkal több az elégedetlenkedő kommentelő: a user mindig hangosabb, amikor valami kínja van. Szóval, ha csak natúr nem tetszett az alkalmazás, mert neked nem hasznos, attól még nem kell lehúzni. Ha amúgy funkcióját és a megvalósítás színvonalát tekintve jó az app, ne tántorítsuk már el szegény fejlesztőt!

Ha nem tetszik az app, mert ronda, mert nem elég gyors, mert kifagy, mert nem úgy működik, ahogy te elvárod, mert bármi, az még szintén nem indokolja se a paraszt hangvételű kommentet, se a fos, szar, hulladék, gány, satöbbi szavak indokolatlan, horribilis mennyiségben történő alkalmazását.

Lehet normális stílusban is leírni, hogy mi nem tetszik, sőt mondok még durvábbat, ha ez nem megy, akkor talán mellőzni kéne a kommentelést ilyen esetben. Abszolút senki nem lesz azzal előrébb, ha te beírod egy apphoz a Marketre, hogy "ez szar". Értem én, szerinted szar, de akkor írd már le, hogy miért, különben mégis mi alapján javítsa ki a szerencsétlen fejlesztő? Ha már ingyen alánk tesznek egy alkalmazást, és még bajod is van vele, legalább írd le, hogy konkrétan mi nem tetszett. És lehetőleg ne azt írd le, hogy "szar a kommentelés", hanem azt, hogy miért szar. És máris tettél valamit az android platform jövőjéért, nyugodtan dőlhetsz hátra, ma is megmenekült a világ.

És amit abszolút kerüljünk, az a fejlesztő "zsarolása". Láttam már sok olyan kommentet, hogy leveszi a user az értékelést egy csillagra, és ír valami olyat, hogy "amíg nem javítasz ki xy dolgot, addig egy csillag". Ha fejlesztő lennék, valószínűleg akartlanul is a számra venném a kedves kommentelő anyukáját. A többség ráadásul ezt sikeresen valamilyen új feature esetében alkalmazza. ergo jobb esetben is csak porszem van a sivatagban, a többségnek nyilván bejön az új fejlesztés. Még talán lenne esélyed, ha normális stílusban írtad volna le, hogy mit szeretnél. De ezzel zsarolás dologgal egyszerűen esélytelen, abszolút unszimpatikus és baromság, komolyan. Arról nem beszélve, hogy pláne ingyenes appoknál azért jó vastag bőr kell az ilyesmihez.

Végszó

Mert sokkal hosszabb lett a cikk, (már megint) mint terveztem. Nyilván nem csak a magyar usereket kell megtéríteni az android Marketen, értem én. De mivel magyar blog lennénk, én csak őket tudom jobb belátásra bírni. Szóval menjetek és csillagozzatok, kommenteljetek, nyilvánítsatok véleményt.

(Sőt, vélemény jöhet hozzánk is komment formájában, de lehetőleg csak a cikkel vagy saját Marketes tapasztalatokkal kapcsolatban.)

sissza_1.jpg

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sRede 2011.02.02. 14:10:53

Én pl sokszor a hozzászólások alapján döntöm el, hogy érdemes-e leszedni, nem mintha sokáig tartana leszedni és kipróbálni, de én így szoktam meg. Általában csillagozok is, kommentelni ritkábban. A köszönömhöz meg annyit, hogy ha lenne like/thank you gomb akkor többen használnák, sajnos a mai világ ilyen :P

5600 2011.02.02. 14:52:33

Kiegészítés:
Először is olyan szó nincs hogy unszimpatikus, a helyes szó antipatikus :) Sorry, ez a mániám :)

Egyébként teljesen igazad van a cikkben.

Ami még kérdéses: kommentelni angolul vagy magyarul kommenteljünk? Mivel a hozzászólásokat szűri a rendszer, tehát csak az országomból érkezetteket látom, ezért SZERINTEM magyarul kellene írni, a többi user tájékoztatása miatt. Viszont azt meg nem érti a fejlesztő... Vélemény? :)

Deino · http://play.blog.hu 2011.02.02. 15:08:28

@5600: magyar appnál magyarul, többinél angolul szerintem.

Ez az ország szerinti szűrés nekem új, én látom a magyar kommenteket is, meg pl. Tweetdecknél, Mapsnál, stb. az összes létező kommentet.

Turkáltam egy kicsit, úgy néz ki, hogy a nyelvi beállításoktól függ. Én mindig English (US) nyelven használom a Desire-t, de ha átállítom a nyelvet magyarra, akkor nekem is csak a magyar kommentek jönnek be a Marketen. Ma is tanultam valamit :)

AvgDvl 2011.02.02. 15:45:02

Welcome to the Magyar Rögvalóság... :)

AvgDvl 2011.02.02. 15:45:49

@5600: de van.
Az "antipatikus" az az ellen-gyógyszerész.

Én is unszimpatikusnak mondom, de egyébként mindegy.

SKC4G 2011.02.02. 15:53:17

Remek kis cikk.
A felhasználók egyébként a marketen csak a saját nyelvén látják a kommenteket. A fejlesztő viszont látja az összeset szépen időrendi sorrendben.
Az értékelők száma tényleg kevés. Én csináltam egy egyszerű kis app-ot saját magamnak, majd kiváncsiságból felraktam marketre is. Jelenleg 9810 a teljes letöltések száma, amiből 6034 az aktív (ennyi embernek még fent is van a program a telefonján). Ezekből összesen 101 aki értékelte és 46 kommentelte. Viszont vannak akik emailt írtak az észrevételeikkel.

SKC4G 2011.02.02. 15:59:48

@5600: Én kaptam angol, magyar, francia, német, holland ...stb kommentet. Nekem a Google fordító segít :D

sztrelnyikov 2011.02.02. 16:15:40

1., Nekem néha eltűnnek a kommentjeim és ezért fogalmam sincs, hogy eljut-e a fejlesztőhöz vagy se. Volt olyan, hogy kint volt a komment hónapokig és semmi; ám egyszercsak észrevettem, hogy van olyan opció az appban, hogy email to developer, na arra válaszolt is a csóka. Szóval néha tök felesleges bugot vagy feature requestet kommentelni. A komment inkább a többi felhasználónak szól.

2., Annyi hely nincs a komment mezőben, mint amennyit te itt felsoroltál, hogy mi mindent írjunk meg és még köszöngessünk is. Elég limitált a komment mérete.

3., Arra nektek mi a gyakorlatotok, hogyha egy app jó és írtál róla pozitív kommentet, de aztán egy upgrade elszarja? Át szoktátok írni a kommentet, hogy sajnos az upgrade elszarta?

4., Magyar valóság: van egy rohadt jó offline szótár. Na az rendesen kap pozitív kommenteket.

5600 2011.02.02. 16:15:46

www.idegen-szavak.hu/keres/unszimpatikus
www.szabadfold.hu/cikk?4350
rokonszenv (= szimpátia) és ellenszenv (= antipátia)
Végülis használjuk, és elfogadható, éri mindenki, de a helyes akkor is az antipatikus. Bár teljesen lényegtelen, off, sorry, nem akarok flamelni, stb.

SKC4G: na azt nem tudtam hogy a fejlesztő mindent lát. Bár logikus, teljesen.
Kérdés akkor még mindig fennáll, hogy magyarul értékeljük-e a többi magyar felhasználó tájékoztatása miatt, akik nem beszélnek angolul, vagy angolul, hogy a fejlesztőnek adjunk visszajelzést, azt viszont sokan nem fogják érteni. Bár azért az android platformot használók többsége már szerintem valamennyire beszél angolul, legalább annyira, hogy megértse mit írtunk. Én mindig magyarul írok...

Egyébként ez általános dolog, hogy csak azt fikázzuk, ami nem jó, ami jó, azt tudomásul vesszük, mintha az lenne a legtermészetesebb dolog.

Én szoktam appokat értékelni, pár szóban, pl. teljesen jó, ajánlom mindenkinek, vagy nekem nem jött be a felület, stb., vagy pl. nem is indult el, zárójelben teló típus. De mindig csak pár szó, plusz a csillagok...

jtrencsenyi 2011.02.02. 16:16:33

Érdekes dolog ez. A tapasztalatunk az, hogy az ingyenes appok esetén sokkal több a fikázó, mint a fizetősöknél. Ráadásul iOS-en az egyik játékunk hetekig szinte kizárólag 4-5 csillagos értékeléseket és review-kat kapott. Aztán egy napra ingyenessé tettük, hogy kicsit híre menjen. Az ingyenes letöltők megjelenésével jöttek az egy csillagos értékelések is. De ez fejlesztői körökben ismert dolog már régen. Ha az appod ingyenes, akkor nem szabad törődni a review-kkal. A baj csak az, hogy sok felhasználót elijeszt a letöltéstől. Főleg ha egy fizetős appot teszel ingyenessé, majd egy idő után fizetőssé. Szóval csak óvatosan! Most ugyanezt a játékot rövidesen kiadjuk Androidra is. Kíváncsi leszek, hogy ott mi lesz a helyzet...

5600 2011.02.02. 16:25:51

@jtrencsenyi: talán ebben az is lehet, hogy ha valaki fizetett, nem szívesen ismeri be magának, hogy nem érte meg megvenni (ha hibás), ezért inkább nem is ír semmit.

sztrelnyikov 2011.02.02. 16:26:37

@jtrencsenyi: a csillagok az tényleg elriasztó tud lenni, de a kommentekből ki lehet szűrni az értelmes és az agytalan fikázást. Én inkább azokat szoktam elolvasni letöltés előtt.

jtrencsenyi 2011.02.02. 16:39:00

@sztrelnyikov: igen, bár gyakran csak annyi van a kommentben, hogy "nagyon gyenege játék". Volt ilyen kommentünk: "Free - Sweet" 1 csillag. :)

jtrencsenyi 2011.02.02. 16:42:10

@5600: az lehet, viszont többen emailben felvették velünk a kapcsolatot, mert egy frissítés után nem ment a játék a 3.x-es iPad-eken, csak a 4.x-eseken. Az illető hölgy annyira kedvelte a játékot, hogy el akarta küldeni FedEx-el az iPad-jét, hogy azon teszteljünk, mert akkor biztosan menni fog neki. :D Persze e nélkül is sikerült megoldani a problémát.
Néha érdekes dolgokat írnak a felhasználók... :)

SKC4G 2011.02.02. 16:45:15

@5600: Szerintem nyugodtan lehet írni magyarul. Ha én le tudtam fordítani a nem angol kommenteket, akkor sztem a többi ember is le tudja fordítani a magyart :)

sztrelnyikov 2011.02.02. 16:47:02

@jtrencsenyi: Az ilyet szoktam figyelmen kívül hagyni. De ha öt ember leírja, hogy lelockolta a telefonját és sehogy nem lehetett kioldani; azon elgondolkodom, hogy kell-e nekem.

jtrencsenyi 2011.02.02. 16:48:32

@sztrelnyikov: nyilván az egy más helyzet.

Deino · http://play.blog.hu 2011.02.02. 17:46:17

@5600: szerintem meg ha valaki hajlandó pénzt is adni egy appért, akkor tudja rendesen értékelni, helyén kezelni az adott alkalmazás értékeit, használhatóságát, stb. Ha meg állandóan ingyen kap mindent, akkor azért ez nem fejlődik ki annyira...

Qb 2011.02.02. 18:09:53

egy jó kis magyar android app: strigulákat lehet húzni :)
canecom.com/2011/01/22/tallymarks/

atleta.hu · http://www.atleta.hu 2011.02.02. 18:18:24

Igazad van, hogy illene, meg kéne és jó lenne jobb visszajelzést adni, de a jelenség, amiről írsz, az valójában az osztályozási rendszer problémája és nem az emberek hibája.

Az emberek már csak ilyenek, ezt régóta tudjuk, az interneten többször is megfigyeltük. Azt is tudjuk pl., hog egy blog bejegyzéshez is sokkal nagyobb valószínűséggel szól hozzá egy egyet nem értő, mint valaki, akinek még csak hozzáfűznivalója sincs, annyira egyetért.

Egyszerűen hibás az értékelési rendszer. Jónak tűnik, de nem az. Persze nem biztos, hogy van jobb - ha lenne, akkor már velószínűleg előálltak volna vele a google fejlesztői.

Az is lehet - sőt biztos - hogy nem lineáris a skála. Ha csinálsz egy közepesen jó vagy egész jó alkalmazást, akkor valószínűleg a fenti jelenséget tapasztalod (inkább azok lesznek aktívak, akiknek valami nem tetszik, akiknek észrevételük van). Viszont ha csinálsz valami nagyon jót, ha kvázi rajongókat szerzel, akkor beindíthatod a pozitív visszajelzéseket. Lásd pl., hogy egyes termékekért mennyire képesek rajongani a vásárlók (pl. apple, ugye). Ez a jelenség a szoftvereknél is ismert, még a mobil alkalmazás piacok megjelenése előtt lehetett olvasni arról, hogy sokkal jobb stratégia egy szűk piacot becélozni és annak egy nagyon nagy százalékát megszerezni egy specializált (tehát nem mindent tudó) alkalmazással, mint egy nagy piacon pici részesedést szerezni. Egyszerűen azért, mert a nagyon jó termékednek szószólói lesznek a felhasználók (elkezdenek blogolni róla, ajánlják az ismerőseiknek, stb.) Itt feltehetőleg ugyanez a helyzet. A közepest és az egész jót nem sok választja el a rossztól, ha az értékeléseket nézed.

Ez persze azt is jelenti, hogy az értékelés nem csak az alkalmazás objektív minőségén múlnak (már ha van ilyen), hanem a marketingen is.

Dióhéjban

Hírek, tesztek, appok, a legújabb telefonok - Froyo, Gingerbread, Honeycomb, Ice Cream Sandwich: minden, ami csak kellhet. Itt minden az android körül forog.

Kérdésed van, vendégírnál, netán hirdetnél szerény blogunkon? Ott vagyunk twitteren, facebookon, de végső esetben e-mailen is: appdroid.hungary@gmail.com


Értékelés szerint

Prémium kategória: ötcsillag(!), négycsillag
Középmezőny: háromcsillag, kétcsillag
Futottak még: egycsillag


Kategóriák:

android, appteszt, állatkert, bréking, design,
elmélkedés, gépház, google, gyorshír, hírek, játék, market,
pikcsőr, pletyka, reklám, rendszer, táblagép, telefonteszt,
tippek és trükkök, tweet, update, videó, zöldrobot.

Készülékre hangolva:
HTC, LG, Motorola, Nexus, Samsung, Sony Ericsson, ZTE.


Lájkolnám a lájkod

süti beállítások módosítása