Végy egy adag kiváló minőségű grafikát, hozzá ugyanannyi remek irányítást, keverd össze és adj hozzá egy csipetnyi „én vagyok a Schumacher” érzést. Az eredmény? Egy 99%-ban tökéletes játék.
Mielőtt belevetnénk magunkat a játék elemzésébe, nézzük, mi is pontosan ez a Race of Champions, azaz Bajnokok Tornája. A Race Of Champions egy évente megrendezésre kerülő kieséses autóverseny-sorozat, melyben a főbb autós, illetve motoros sorozatok győztesei vesznek részt. A sorozat 1988-ban indult, Michèle Mouton és Fredrik Johnsson szervezésében. Az első versenyen az addigi rali-világbajnokok vettek részt, olyan nagy nevek kíséretében, mint Walter Röhrl, Ari Vatanen vagy Juha Kankkunen. Később aztán ez a kör kibővült, és mára a legjobb F1-es, NASCAR, vagy motorkrossz versenyzők is az indulók közé tartoznak. A jelenlegi lebonyolítás szerint két verseny van, egy a pilóták és egy az országok számára.
A versenyt korábban több helyen is megrendezték, legtöbbször sportstadionokban kapott helyet. A sportág rajongói szerint akkor tündöklött a sorozat igazán, amikor a Kanári-szigeteken, illetve Barcelonában rendezték meg a viadalt, mert itt még homokon/murván zajlott a küzdelem. Közel tíz éve azonban különböző arénák adnak otthont az aszfaltos versenynek. A néhány perces körök szinkronpályán zajlanak egyszerű szabályok szerint: aki kettőt megnyer, továbbjut. A végére aztán érdekes párosítások alakulnak ki, egy bizonyos Heikki Kovalainen nevű úriember 2004-ben például legyőzött egy bizonyos Michael Schumacher nevű úriembert a döntőben :)
A járművek változatosak, az idei felhozatalban van kis homokfutó (RX 150), hot hatch (Volkswagen Scirocco R), rali autó (Skoda Fabia WRC), V10-es Le Mans-i túraautó (Audi R8) és szuperkönnyű pályaautó (KTM X-Bow) is, plusz a verseny hivatalos mindenese, a négyhengeres ROC Car. Az idei versenynek már másodszorra ad helyet Düsseldorf, de járt már a sorozat Londonban és Párizsban is. (A viadalt egyébként a mai napon tartják, éjjel elcsíphetitek a Sport2 nevű csatornán.)
Felmerülhet bennetek a kérdés, hogy miért írok ennyit magáról a versenyről és miért nem került eddig szóba a játék. A válasz nagyon egyszerű: a kettő iszonyú közel áll egymáshoz. Aki kicsit is ismeri ennek az év vége felé megrendezett összecsapásnak a szisztémáját, annak nagyot koppan az álla a padlón: Basszus, ez tééényleg olyan, mint az igazi. Még a motorhangok is stimmelnek; a WRC-k visítanak, a KTM morog, a Scirocco hörög, iszonyú életszerű az egész. Pluszba jönnek ehhez a versenypályák szerintem centiméterre pontosan lemodellezett részletei. Nézzétek meg ezt az 1990-es videót és hasonlítsátok össze a (nyilván már letöltött és végigvitt) játékban szereplő barcelonai pályával.
Még a reklámtáblák is pontosan ugyanolyanok, pontosan akkorák és pontosan ott vannak! Döbbenet, hogy egy ilyen játék, ilyen pokolian szép grafikával bármiféle szaggatás nélkül elfut a több, mint másfél éves Desire-ömön.
A játék elkövetője egyébként az Invictus Games, akikről valószínűleg kevesen tudjátok, hogy egy teljesen független magyar cég, amelyet immár több, mint 15 éve Kozák Tamás és Diviánszky Ákos alapított. Az ő nevükhöz fűződik a hatalmas sikert aratott PC-s program, az 1NSANE. Na, így már rémlik valami? :)
Indítás után illedelmesen felajánlja nekünk a program, hogy kössük össze a kedves szervereit a twitter és facebook profilunkkal. Ha ezt megtesszük és lájkoltuk a játék hivatalos oldalát, majd kellően jó eredményeket érünk el, simán esélyünk lehet jegyet nyerni a düsseldorfi versenyre. Kedves gesztus. Ezután három féle játékmód áll rendelkezésünkre, mehetünk pusztán a stopperóra ellen, párbaj címszó alatt mehetünk a gép ellen és indulhatunk egy-egy tornán is. A tornák végeztével úgynevezett presztízs pontokat kapunk, ezek alapján kapjuk a hét ellenfelet magunk mellé. Így garantálja a játék a fair playt, mindig a nekünk megfelelő nehézségi szinten játszhatunk – piros pont jár érte.
Menet közben több nézet közül választhatunk belső kamerás sajnos nincsen, pedig az lenne az igazi. Szerintem nem állt volna sokból összedobni és szívesen le is cserélném a tető-, a motorház- és az első sárvédő nézetre ezt az egyet – a többi meg a kutyának sem hiányozna… Az irányítás mondhatni tökéletesre sikerült, pedig az elején hiányoltam a hagyományos beállításokat. A giroszenzort például nem lehet állítani, ezért nekem mindig kicsit jobbra kell tartanom a telefont, hogy egyenesen tudjak menni, de ezt betudhatjuk a Desire hibájának is. Állíthatjuk viszont három ügyes kis potméteren a kormányzás érzékenységét, illetve a fék- és kormánysegédletet. Az irányításnál is több mód van, javaslom, mindenki maradjon a jobb kéz a gázon, bal a féken megoldásnál, a többi nem sikerült túl kezelhetőre.
Játékélmény. Ez az, ami pontosan egy hete a kezemhez szögezi a telefont annak ellenére, hogy durván egy-két óra alatt sikerült végigvinnem. Annyira élvezetes minden kanyar, hogy csak azért megyek újabb és újabb köröket, hogy lássam századszorra is, ahogy az X-Bow körbelendíti a farát a palánktól centikre vagy hogy füstölgő gumikkal érkezek a célegyenes utáni első balosba. Hiába, ez a játék megvett engem kilóra :) A folyamatos élmény fenntartása érdekében van egy Achievement rendszer is, különböző célokat kell elérnünk, mint pl. menj végig hiba nélkül a bajnokságon, vagy versenyezz több, mint 100 km-t. Nem mondom, hogy itt látunk először ilyet, de azért jó, hogy bekerült.
A játék egyetlen hibájának róható fel a törés hiánya. Tudom, hogy ezt baromi nehéz megvalósítani egy ilyen, relatív kis hardverigényű játéknál, viszont fontos lett volna az eredetiség szempontjából. Mivel másfél-két perces köridőkről beszélünk, ahol sokszor a századmásodpercek döntenek, egy falnak csapódás az esetek 90%-ában a verseny végét is jelenti. Érdekes lett volna látni ezt a játékban is.
Ezen apróság mellett is aggodalom nélkül jelentem ki, hogy a GT Racing után újabb királyt avathatunk az arcade autóverseny kategóriában. Ami viszont nagy kérdés, hogy miért csak most jött ki az első ilyen témájú játék? Hol késik a többi nagy név, a Colin McRae (a.k.a. DiRt) széria, a WRC 2011? Őket várjuk, kedves fejlesztők, nem a sokadik rizsrakétákkal teletűzdelt Need for Speed sorozatot. De ez már csak az én személyes véleményem, a RoC színvonalából semmit sem von le.