Kipróbáltuk: MIUI Gingerbread

2011.04.01. 08:00 // Írta: Deino

Találós kérdés: szép is, okos is, kínai, mi az? A válasz nem egy ázsiai topmodell három szótagos, magyar szájjal csaknem kimondhatatlan neve, hanem az új MIUI rom. A múlt héten érkezett a kínai srácoktól az első olyan adag rom HTC Desire készülékekre, ami már nem Froyo, hanem Gingerbread alapú. Egy ideje már vártam, hogy kijöjjenek vele, mivel a Froyo alapú verzió volt nálam az az egy, aki mindent vitt: gyors, szép, stabil, okos. Mi kell még? Nem igazán sejtettem, hová lehet fejlődni. Hát, csúnyát tévedtem.

Elég sok dolog változott, természetesen az összes Gingerbread ápdét bekerült ide is: szögletesebb gombok (tényleg jobban néznek ki), a zöldesített akku, wifi, mobilnet, stb. ikonok, az új copy-paste kijelölő módszer, a narancssárga "fény" a listák végén... és a legnagyobb örömömre: a Gingerbread screen-off animáció. Ez utóbbinak köszönhetően még mindig vigyorgok, akárhányszor lezárom a telefont. Apró dolog, de nekem nem kell sok a boldogsághoz.

A grafikai elég keményen odapakolták magukat a srácok. A színvilág egy pöttyet a sötétebb irányba ment el, de még így is azon kevés csapat közé tartozik a MIUI, akiknél a rendszer (beállítások menü, stb.) nem sötét alapon fehér szöveg, hanem pont fordítva. Ez egyrészről elég jól növeli az olvashatóságot, másrészről pedig sokkal szebb. És a MIUI Gingerbread nagyon szép lett. Sikerült jól eltalálni a színeket, a formákat, az ikonokat, mindent. A színvilág, és úgy alle zusammen a design kicsit még mindig iPhone utánérzésű, de valahogy most már látszik rajtuk, hogy nem egyszerűen másolnak, hanem a saját ötleteiket, fejlesztéseiket is beleteszik a dologba. És azt kell mondjam, a Google saját csapatát a porba alázva teszik ezt néha. Erre a legjobb példa a notification bar, amit most egy huszárvágással külön le is elemeznék.

Az előző verziókban eddig a bal oldalon látható notification rész és a jobb oldal, power widgetet teljesen feleslegessé tevő toggles felület egyben volt. Ez most megszűnt, teljesen külön lett választva a dolog. Az elején a falat kapartam, mert sehogy nem sikerült rájönnöm, mi a franctól függ, hogy ha lehúzom a notification sávot, akkor épp melyik jön le. Néha a notifications füllel jött be a dolog, néha a toggles, én meg alul taperolhattam még egyet, nem értettem, hogy most akkor mi a rák van. Aztán valahogy sikerült kiszúrni, hogy ha a notification bar bal felére teszem rá az ujjam, (ahol ugye a notificationök laknak...) és úgy húzom le, akkor mindig, minden körülmények között az ahhoz tartozó fület nyitja le egyből, ha meg a jobb oldalára, ahol az óra, a wifi ikon, stb. van, akkor meg a Toggles fület. Heuréka! Ennél a felfedezésnél akkorát vigyorogtam, hogy az már-már ijesztő volt :)

Verdikt a kezelőfelületről: ahol eddig változást vettem észre, ott azt kell mondjam, hogy minden csak pozitív irányba haladt: vagy szebb lett, vagy jobb - esetleg mindkettő. Az viszont látszik, hogy nagyon keményen átírták a rendszert, és ebből fakadóan pár helyen még vannak kisebb grafikai bugok, a leggyakoribb a szürke alapon fehér szöveg, amit kissé nehezen ugyan, de azért el lehet olvasni. Gondolom a következő nagyobb frissítésben ezek már orvosolva lesznek.

Ami még jó nagy újdonság, és nagyon bejött, az a Toggles részben bekapcsolható Secrecy mód. Ilyenkor elrejti a híváslistát, az sms üzeneteink sem láthatóak, és az ikonjainkat se lehet mozgatni. Ideális, ha odaadod valakinek, hogy megnézze a telót. Mondjuk én hozzácsaptam volna egy Gmail tiltást, valamint egy telepítési tilalmat is, ha már lúd, akkor legyen kövér alapon.

A témákról: már az előző MIUI romoknál is láttam ezt a lehetőséget, de most először próbáltam ki. Hát, itt aztán mocskos sok lehetőség van. Mivel a repo kínai, ezért előfordul, hogy az adott téma neve egy rakás kínai karakter, de az előnézetből úgyis kiderül minden, amit tudnunk kell. Van egy rakás háttér, lockscreen, de persze teljes témákat is lehúzhatunk. Van itt minden: HTC, rajzfilmes stílusú, Honeycomb... Sőt, még - atyaég - iPhone téma is. Ez utóbbi még a boot animációnkat is lecseréli almásra, ha valakinek ez lenne a fétise :) A témák túlnyomó többsége jó ízléssel összerakott, szép darab. Plusz, ha leszedtünk egy témát, akkor annak a "darabjait" külön-külön is felhasználhatjuk: az ikonokat, a boot animációt, fontot, bármit. A témakezelő használata pofonegyszerű, kínálat van, csillagos ötös funkció, amit bármelyik gyári rom megirigyelhetne...

A Launcherre nem pazarolnám az időt, szerintem nagyon jó, én ezt használom a LauncherPro helyett, szerintem ezzel mindent elmondtam. A rendszer nálam mocskosul stabil, nem nagyon láttam még semmi fagyást, lassulást. Sajnos az üzemidőről nem tudok okosat mondani, mert én túl sokat nyüstölöm a gépállatot ahhoz, hogy szignifikáns változást lássak az előző verziókhoz képest. Ugyanúgy kibírja egy napig az átlagos használat mellett ( nálam ez az átlagos: legalább 5 óra wifi, utazás közben mobilnet, twitter, rss, stb. ezerrel, zenét is erről hallgatom, Foursquare csekkin is szalad mindenhonnan, GPS-szel, ahogy kell.), mint a Froyós verziók, ha meg épp szolidan használom, akkor olyan 1,5-2 napig bírja. A készítők szerint kicsit jobban eszi a naftát, mint mondjuk a Villain_AU, én elhiszem nekik, de az akksi idő szerintem első sorban használat és felhasználó függő.

Perpillanat az 1.3.25-MIUI-XJ névre hallgató verziót használom, abból is az X-PART verziót, mert az egy kicsit gyorsabb. Ha már sebesség: érezni ugyan nem lehet különbséget a régebbi és a mostani verzió között, de a Quadrant azt mondja, hogy gyengébben teljesít a Gingerbread. Ezt mondjuk én inkább annak tudnám be, hogy a Froyót a végletekig kituningolták a srácok, a Gingerbreadet meg még csak most kezdik. Próbáltam több játékot, meg minden, de sehol nem éreztem lassulást a Froyós romokhoz képest, bocsifiúk. APP2SD+ van, de nem a Darktremor féle, hanem házon belül csináltak scriptet a fejlesztők.

Verdikt: ha nem félsz alámerülni a romok világába, érdemes adni egy próbát a MIUI-nak. Az a helyzet, hogy Gingerbread alapú rom valami mocskosul szexi és okos lett, szerintem perpillanat _nincs_ versenytársa a custom romok között, a gyáriakról meg inkább nem is mondok semmit. Méltó folytatása a MIUI Froyónak, remélem, hogy a minimális bugokat gyorsan kijavítják, és akkor teljesen tökéletes lesz. Ha app lenne, már most öt csillagot adnék neki. Deino voltam, píszaut.

sissza_1.jpg

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

everyonegetsshot 2011.04.01. 13:25:39

Kb mennyi időbe telik feltenni? Gyári rom van még, de root már volt.

Deino · http://play.blog.hu 2011.04.01. 13:41:28

Hát, első körben ajánlott egy titanium, majd egy clockworkmod backup a gyári romról, és ezután mindent lementi a gépre, hogy meglegyen, ha vissza akrod valamiért állítnai az eredeti, gyári verziót. Második körben ajánlott formázni hozzá az SD kártyára egy legalább 500 megás ext4 partíciót (ezt használja a rom az APP2SD+-hoz, az SD kártya ext3/4 partícióját belső memóriaként kezeli, ahová appot lehet telepíteni).

A fenti rész a trükkösebb, ezzel el van azért az ember egy óráig kb, ha közben mást is csinál. A legtovább az SD kártyáról való másolás tart úgyis :)

A rom telepítése maga nem nagy cucc, letöltöd a zip-et, ráteszed az SD kártyára, bebootolsz recoveryba, factory reset, intall zip from SD card, kiválasztod, települ, lehet bootolni. Ez a rész olyan 10-15 perc, maximum.

Szóval nem a telepítéssel kell sokat pöcsölni, hanem azzal, hogy a gyári rom megfelelően le legyen mentve. Gondolkoztam anno egy NAGYON szájbarágós MIUI / egyéb custom rom telepítési cikken, de az a gond, hogy gyanítom, hogy bődületesen hosszú lenne. Plusz ugye ez csak a Desire-rel menne, mert nekem azt van :)

everyonegetsshot 2011.04.01. 13:47:23

@Deino: köszi. Itt is Desire van, ezért eddig a miui-au romot nézegettem, ehhez a romnévhez viszont egy német és egy lengyel fórumposztot találtam összesen :) hol kezdjek nézelődni?

Deino · http://play.blog.hu 2011.04.01. 13:51:51

@everyonegetsshot: miui-au.com, itt pedig ez a legfrissebb rls: MIUI_Au 1.3.25 B4 Gingerbread, második vagy harmadik poszt.

Vagy pedig az XJ, ami én használok: forum.xda-developers.com/showthread.php?t=957291

ebből elsőnek a A2SD/A2SD+ 1.3.25 ajánlott, vagy a D2EXT X-PART 1.3.25. Mindhárom angol nyelvű, magyar nyelv sajnos nem szerepel benne (én nem használok magyarul semmit, de gondoltam azért szólok).

everyonegetsshot 2011.04.01. 14:34:23

oké, gyűjtök egy kis lelkierőt és nekifutok :) erről a d2extről még nem is hallottam, szerintem első körben jó lesz nekem az a2sd/a2sd+ :)

Kiskaresz 2011.04.01. 15:01:01

ígéretesnek tűnik :)

everyonegetsshot 2011.04.05. 16:03:00

na, nyúzom másfél napja, eddig nagyon tetszetős :)
örök parám, az ocsmány app ikonok, sajnos eddig nem találtam meg, hogy lehetne őket egyenként lecserélni, mert persze olyan téma nincs, amiben minden benne van :) xda-s fórum szerint a "data/system/customized_icons" mappába kéne pakolni a saját ikonokat, de nekem nincs ilyenem...

Deino · http://play.blog.hu 2011.04.05. 16:14:32

@everyonegetsshot: biztos hogy van, csak szerintem az SD kártyán kerested. Root explorer nevű (fizetős) appot tudom ajánlani, vagy a Super Managert (abban külön be kell kapcsolni a root módot).

Esetleg gépről lehet próbálkozni a Phone Explorerrel és társaival, de ezekkel még soha nem próbálkoztam.

everyonegetsshot 2011.04.05. 16:19:22

@Deino: jé :D amúgy néztem belső memórián is, csak ezek szerint root nélkül üresnek mutatja a data mappát (astroval próbálkoztam)... köszönöm a segítséget!

Deino · http://play.blog.hu 2011.04.05. 16:20:36

@everyonegetsshot: nekem Root Explorerrel sikerült, egyet le is cseréltem próbaképp (névre ügyelj!), reboot után már az új ikonnal nyomta.

everyonegetsshot 2011.04.05. 16:28:03

@Deino: super managerrel is megy :) eléggé pepecs meló lesz, de majd elszórakozom vele:)

everyonegetsshot 2011.04.11. 00:54:42

Na, még élmények:)
Elsősorban az, hogy imádom, minden miatt amit már leírtál, valamint én az app drawert alapból átgondolatlan dolognak tartom, szóval nagyon jó, hogy itt nincs:)
Ami zavar, az a lock screenen a notification bar elrejtése a dátum kedvéért, próbáltam keresni, hogy tudnám ezt kilőni, de semmit nem találtam, és fura, hogy nem látom egyből a notificationjeimet. Illetve ehhez kapcsolódik az is, hogy a füles / headset csatlakoztatása esetén zeneirányító gombok jelennek meg, akkor is, ha a miui music app semmit nem csinál épp (ami az esetek 100%a nálam, mivel dT meg winamp van, amiket nem irányít, ráadásul azoknak saját lockscreenjük van), így ez eléggé funkciótlan.
Ami még meglepett, hogy a belső memória az a2sd+ ellenére épp csak kicsivel fogyott lassabban, mint eddig. Ma aztán jött is a low disk space warning, szóval pánikszerű guglizás után találtam két, rootként kiadandó parancsot (a2sd zipalign és a2sd cachesd) amelyekkel ismét van 90 megám:)

everyonegetsshot 2011.05.18. 14:08:26

ezt amúgy hogyan illik update-elni? most ugye az 1.5.13 a legfrissebb, nekem meg még az 1.4.1 van. kéne neki factory reset, vagy simán rá lehet sütni a meglévőre? (a system update is jelez valamit, de ott minden kínaiul van, szóval arra rá sem merek nyomni..)

Deino · http://play.blog.hu 2011.05.18. 18:48:41

@everyonegetsshot: kb. úgy, ahogy felraktad :) letöltöd az új verziót, SD kártyára fel. Előtte egy titanium backup, vagy a MIUI backup, telefonszámok, smsek ilyesmi backupolása. Egy CWM backup azért menjen előtte, biztos ami biztos.

Clockworkmod alól telepíted az új verziót, (factory reset, dalvik cache reset), aztán bebootolsz, és visszaállítod a progikat.

Meg lehet próbálni a factory + dalvik cache törlés nélkül is, de ha fagyogat, vagy valamiért lassúnak tűnik a rendszer, akkor meg úgyis rá kell nyomni, szóval én inkább egyből azzal csinálom.

Deino · http://play.blog.hu 2011.05.18. 18:50:24

Egyébként nem "kötelező" updételni, nekem pl. az 1.4.22 van fent, stabil, működik minden, szóval nem nagyon látom értelmét a frissítésnek :) Olyan nagyon-nagy újítás amúgy sem történt.

everyonegetsshot 2011.05.20. 15:04:13

@Deino: köszönöm, valamikor nekifutok, mert nekem azért dob furcsákat a jelenlegi verzió, annak ellenére, hogy factory reset volt felrakás előtt, olyanokat fagy néha időnként, hogy ihaj, bejövő hívásnál pl különösen zavaró. viszont nem szívesen használnék már mást, amúgy hihetetlenül eltalált rendszer.

Dióhéjban

Hírek, tesztek, appok, a legújabb telefonok - Froyo, Gingerbread, Honeycomb, Ice Cream Sandwich: minden, ami csak kellhet. Itt minden az android körül forog.

Kérdésed van, vendégírnál, netán hirdetnél szerény blogunkon? Ott vagyunk twitteren, facebookon, de végső esetben e-mailen is: appdroid.hungary@gmail.com


Értékelés szerint

Prémium kategória: ötcsillag(!), négycsillag
Középmezőny: háromcsillag, kétcsillag
Futottak még: egycsillag


Kategóriák:

android, appteszt, állatkert, bréking, design,
elmélkedés, gépház, google, gyorshír, hírek, játék, market,
pikcsőr, pletyka, reklám, rendszer, táblagép, telefonteszt,
tippek és trükkök, tweet, update, videó, zöldrobot.

Készülékre hangolva:
HTC, LG, Motorola, Nexus, Samsung, Sony Ericsson, ZTE.


Lájkolnám a lájkod

süti beállítások módosítása